Niepowtarzalne miasto Gdańsk

Od dobrego roku już rozmawialiśmy o tym, jak fajnie byłoby wybrać się do Trójmiasta. W Gdańsku nie było mnie prawie dziesięć lat, a wspominam to miasto bardzo miło. Można powiedzieć, że podczas mojego ostatniego pobytu w Gdańsku byłem młody i głupi, a interesowały mnie tylko plaża i morze. Od kilku lat marzy mi się podziwianie strony architektonicznej, tej zabytkowej, powojennej, tak często i pięknie opisywanej przez odwiedzających Gdańsk. Pewnego popołudnia spontanicznie zaczęliśmy przeglądać bazy noclegowe i znaleźliśmy znakomity nocleg w Gdańsku niedaleko plaży, w dzielnicy Oliwa, którą bez chwili zastanowienia zarezerwowaliśmy. No i się udało, w końcu jedziemy do Gdańska!

Spakowaliśmy się jeszcze tego samego dnia, a już nazajutrz siedzieliśmy w pociągu nad morze. Podróż do najprzyjemniejszych nie należała, za to po dotarciu na miejsce przywitała nas piękna, słoneczna pogoda i całe zmęczenie nam przeszło. Nie chcieliśmy tracić ani chwili czasu, a że bagaży nie mieliśmy za wiele, od razu powędrowaliśmy w stronę Długiego Targu. Moją uwagę od razu pochłonęły gdańskie spichlerze, czyli dawne magazyny, których w szczytowym okresie rozwoju Gdańska było aż 340. Podpalone przez Armię Czerwoną stare spichlerze stoją dziś zrujnowane na Wyspie i w jej okolicach. Na szczęście nie wszystkie spotkał tak marny los. Część z nich została wyremontowana i zaadaptowana na potrzeby lokalnych instytucji, muzeów i hoteli. Myślę, że takie odrestaurowywanie starych budynków to świetna inicjatywa. Wystarczy spojrzeć na spichlerze, które są dziś użytkowane – to wizytówka miasta i piękna pamiątka czasów dawnej świetności. Jedną z najciekawszych atrakcji, jaką możemy zwiedzić w tym kurorcie jest znajdująca się w samym Śródmieściu – Wieża Muzeum Archeologicznego w Gdańsku. Jest to całoroczny punkt widokowy oferujący wspaniałą panoramę Gdańska oraz widok na całą ulicę Mariacką, zwieńczoną ogromną fasadą największego ceglanego kościoła na świecie. Będąc na szczycie wieży znajdujemy się już ponad dachami kamienic i rozciągająca się stamtąd panorama jest naprawdę niepowtarzalna. Spojrzenie na Gdańsk z góry, z muzealnej wieży powinno być obowiązkowym punktem programu dla każdego turysty goszczącego w tym mieście. My zapewne chętnie będziemy tu wracać. Gdańsk szybko wpadł więc na podium rankingu moich ulubionych miast. Zachwyca właściwie pod każdym kątem. Ma duszę, swoją niepowtarzalność i świetną historię sięgającą początkami wielu wieków wstecz. Jeśli jeszcze tam nie byliście, to naprawdę dużo tracicie i koniecznie musicie to nadrobić. My nasz kolejny wypad planujemy zimą, bo wydaje nam się, że Gdańsk przykryty śniegiem będzie jeszcze piękniejszy.